The Role of Widyaiswara in Enhancing Educational Development in 3T Regions (Underdeveloped, Outermost, and Frontier)

Authors

  • Hafnizal Veri Mei Lembaga Administrasi Negara
  • Rinaldi Lembaga Administrasi Negara

DOI:

https://doi.org/10.54849/monas.v7i1.269

Keywords:

Widyaiswara, 3T regions, teacher, education, development

Abstract

The quality of education in underdeveloped, outermost, and frontier (3T) regions requires a more concrete contribution from Widyaiswara to support the realization of the Golden Indonesia Vision 2045. This vision urges the government to shift its development paradigm from a reformative to a transformative approach, encompassing economic, social, and governance transformation. This research was conducted from May to December 2024 using a descriptive-analytical qualitative method with a conceptual approach. The findings indicate that Widyaiswara play a crucial role in strengthening human resource capacity, particularly among educators and students, through training programs, mentoring, and educational empowerment initiatives. However, several challenges persist, including inadequate educational infrastructure, limited transportation access, and the need for more adaptive learning approaches aligned with local conditions and cultural contexts.

References

Abduh, M., Basiru, A. A., Narayana, M. W., Safitri, N., & Fauzi, R. (2022). Potret Pendidikan di Daerah Terpencil Kampung Manceri Cigudeg Kabupaten Bogor. Jurnal Citizenship Virtues, 2(1), 291–300. https://doi.org/10.37640/jcv.v2i1.1364 DOI: https://doi.org/10.37640/jcv.v2i1.1364

Andi Nur fadillah, Suljumansah, M. (2021). Penyelenggaraan Pendidikan di Daerah Terpencil (Studi Kasus pada SD Inpres Ampiri Desa Bacu-Bacu Kecamatan Pujananting Kabupaten Barru). YUME : Journal of Management, 4(3), 547–555. https://doi.org/10.37531/yume.vxix.436

Asiska, I., & Nurmahmudah, F. (2022). Pengelolaan Tenaga Pendidikan di Daerah 3T SMP Negeri 1 Maratua. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 7124–7131.

Faruqi Tutukansa, A., & Dwi Tuffahati, E. (2022). Optimalisasi Peningkatan Kualitas Mutu Pendidikan Provinsi Papua Sebagai Daerah 3T Di Indonesia. Khazanah: Jurnal Mahasiswa, 14(2), 84–92. https://doi.org/10.20885/khazanah.vol14.iss2.art4 DOI: https://doi.org/10.20885/khazanah.vol14.iss2.art4

Hardiasanti, M., & Trihantoyo, S. (2021). Implementasi Wajib Belajar Di Daerah Terdepan, Terluar dan Tertinggal. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 09(05), 1064–1077.

Kemensesneg. (2020). Peraturan Presiden Republik Indonesia No. 63 Tahun 2020 tentang Penetapan Daerah Tertinggal Tahun 2020-2024. Kementerian Sekretariat Negara, 018390, 1–8. https://jdih.setkab.go.id/PUUdoc/176108/Perpres_Nomor_63_Tahun_2020.pdf

Kuliawati, & Radjasa. (2019). Pendidikan Dasar pada Daerah Tertinggal (Studi di SDN Inpres Kecil. Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 14(1), 11–14.

Maulido, S., Karmijah, P., & Rahmi, V. (2024). Upaya Meningkatkan Pendidikan Masyarakat Di Daerah Terpencil. Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(1), 3021–7377. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.488 DOI: https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.488

Putera, M. T. Fi., & Rhussary, M. L. (2018). Peningkatan Mutu Pendidikan Daerah 3T. Jurnal Ekonomi Manajemen, 12(2), 144–149.

Rahmadi Fitri Imam. (2020). Pendidikan di Daerah Kepulauan Terpencil, Potret Siswa, Guru, Dan Sumber Belajar. Jurnal Pendidikan Edutama, 7(1), 75–84. DOI: https://doi.org/10.30734/jpe.v7i1.756

Rira, P. (2023). Revitalisasi Peran Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Wilayah 3T. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 1(2), 354–363.

Rosmana, P. S., Iskandar, S., Fadilah, N., Azhar, N., Oktavini, D., & Munte, A. C. (2022). Upaya Pemerataan Pendidikan Berkelanjutan di Daerah 3T. Journal of Elementary Education, 6(2), 405–418.

Sholehah, I., Puttradi, A. W. A., & Hum, M. (2022). Program Kampus Mengajar : Upaya Pemerataan Pendidikan di Wilayah 3T pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Paradigma: Jurnal Multidisipliner Mahasiswa Pascasarjana Indonesia, 3(1), 37–44.

Soekanto, S., & Mamudji, S. (2003). Penelitian Hukum Normatif (Suatu Tinjauan Singkat). Raja Grafindo Persada.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2023, Undang-undang Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2023 (2023).

Yaya Jakaria, Imelda Widjaja, Ika Hijriani, Panca Waluyo, Khairur Raziqiin, D. (2019). Pendidikan di Daerah 3T Diprioritaskan. 133. https://www.kompas.id/baca/lain-lain/2017/11/04/pendidikan-di-daerah-3t-diprioritaskan

Downloads

Published

2025-08-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Veri Mei , H., & Rinaldi. (2025). The Role of Widyaiswara in Enhancing Educational Development in 3T Regions (Underdeveloped, Outermost, and Frontier). Monas: Jurnal Inovasi Aparatur, 7(1), 61-70. https://doi.org/10.54849/monas.v7i1.269

Similar Articles

11-20 of 28

You may also start an advanced similarity search for this article.